(Názor na knihu Jana Kašeho, Ukryli Keltové na Šumavě poklad? JK BOOKS 2015)
Pane spisovatelí,
zasílám vám svůj názor na výše zmíněnou knihu. Jsem již stár, a tak reaguji na hemžení ve světě dost sporadicky. Mám takový cyklus Dopisy chimérám. Ale vy jste až příliš živý.
Nejprve bych vám předestřel svou kvalifikaci, která mne opravňuje hodnotit váš spis. V roce 1973 jsem poprvé pracoval na výkopu keltské osady na ostrohu bohnickém nad řekou Vltavou, a to pod vedením doktorky Fridrichové. V té době jsem se přátelil i s tehdejším asákem UK Zdeňkem Dragounem a viděl jeho práci zblízka. Posléze jsem se stal žákem Bořka Nechvátala, Jana Michálka a co se týče hradů i profesora T. Durdíka. Před dvaceti lety jsem odcházel ze Strakonického hradu jako poslední johanita, tehdy ve funkci donáta. Mým dávným přítelem byl v této oblasti poslední tajný rytíř maltézský dr. Bohumír Lifka. Co se týče Strašeně, jsem zde pokřtěn od mukla, kněze a básníka F. D. Mertha, též jsem uzavřel přátelství s potomními zdejšími knězi Halašem, Píšou i Kouckým. A konečně stran zkušeností, dejme tomu, mystických – můj otec bych undegroundovým filosofem, léčitelem a velmistrem Mysticko-magické společnosti. Její zakladatel Jan Spěváček pak naším rodinným přítelem, s nímž jsem procházel celou Šumavou, blahé paměti. A nyní k vašim názorům a úsudkům či dojmům.
Spisek má 78 stran textu. Opatřen literaturou a zdroji, ač tvrdíte, že to není odborné psaní. Když odečtu ilustrace, někde zmatečně popisované, dostaneme se na 53 stran. Váš „literární“ styl je velmi podoben psaní pí Rubínkové. Nazval bych jej rozvrkočený a jurodivý. Na jednu informativní větu připadají aspoň tři, které jsou řečnickými otázkami. Takže jsme na 13 stránkách hodnotnějšího textu!? Mám ještě zkusit odečíst citace či převzaté texty? Neustálé, neodůvodněné spekulace, dojmologie a fantasmagorie silně zatěžují čitelnost vět. A to nemluvím o různém přeskakování a šmodrchání souvětí. Záhadné šedé čtverce jako podtisk písma nesvědčí o profesionalitě sazeče. A nyní k věcným bludům.
Zabývám se přes 50 let sběrem šumavských pověstí. Takže perfektně znám zdroje, z nichž vychází knihy pí Sucháčové + a potažmo i vaše. V jejích knihách je tak 80% vymyšleno, vyfabulováno a zbeletrizováno. Původní vyprávění předků byla totiž strohá a úderná. Záznamy pověstí kolem Strašína mají do deseti vět. Tudíž – všechny vaše spekulace na toto téma jsou absolutním NESMYSLEM. Zač stojí pak vaše kniha? Podobně si pověsti domýšlel a vymýšlel blahé paměti pan učitel Pokorný. Takto pracovat se SKUTEČNÝM odkazem předků je neúcta, zhůvěřilost a matení veřejnosti. Marně se zaklínáte svou láskou ke Strašínu. Leč přejděme k vaší další obsesi. A tou je krutá církev. Je otázkou, zda byste přijal keltskou spiritualitu stran lidských obětí. Církev se to pokusila vyřešit jednou jedinnou, a to Kristovou. Pravda, nedařilo se, ale je ji třeba uznat jako společenství nedokonalých hříšníků. Vaši předkové byli poctivými křesťany a nevím, zda by se jim líbily vaše invektivy. Totéž se týká pastýřů strašínských. Byly to veliké osobnosti, mučedníci, charismatici a nějaké kecy o tom, že vám bránili v odhalení vaší umanuté pravdy jsou nesmyslné.
Mohl bych strávit svými poznámkami celý den, leč ještě několik podivení. Strašínský kostel byl založen jako opevněný objekt, tedy refugium. Nemůžete na kopec vecpat nějakou tvrz a ještě kostel atd. Stavbičky v rozích zdí jsou pozdějšího, barokního data. Stačilo by vám se kouknout na nejstarší zpodobnění mariánského kostela (před barokní přestavbou), které je opravdu nepřehlédnutelné v nice božích muk za pověstným kamenem. Záhadná stavba ve srázu na Lazna je sklípek patřící k poustevně. Důlek v kameni je zásobován podzemním pramenem z Javorníku (přes praskliny pomocí kapilární elevace). Když pramen zeslábne, důlek vyschne – viděl jsem to mnohokrát a tak dále a tak podobně.
Co se týče Keltů, jejich spiritualita a organizování posvátné krajiny jsou zmíněny letmo v Caesarových Zápiscích. Víc nevíme, neboť vnímat tuto civilizaci přes Irsko je zavádějící. V knihách páně Kozákových se to hemží menhiry, kromlechy a pod. Avšak v jeho kapitolách o obecně prozkoumaných místech se to hemží věcnými chybami – na 5 stran průměrně 19 nesmyslů. Nehledě na to, že Keltové uctívali hory v rovinách právě pomocí menhirů. Takže stavět symbol hory na horách je pitomost. Navíc jsou tyto megalitické stavby spojovány se staršími civilizacemi. Ostatně před padesáti lety na Javorníku stálo jen pár mezníků. A však díky dnešní keltománii se nám pěkně rozrostly a jsou jich desítky až stovky po celé Šumavě.
Takže bych vám jen doporučil. Pokud neoplýváte psychotronickými schopnostmi aspoň evropského řádu (p. Kozák je okresní kapitola), nemůžete si vaše spekulace ověřit. Pokud se zříkáte věd historických a pomocných, nemáte se o co opřít. Pokud vás to baví, je to v pořádku, ale slovo napsané má svou váhu, a když s ním jdete na veřejnost, máte setsakra velkou odpovědnost.
Trochu jsem vás sestřelil z vašeho populárního obláčku. Ale ani já nejsem neomylný. Takže i v záhadologii byl měla být hlavním kritériem skepse. A tu mne naučil archeolog Honza Michálek, jeden z největších odborníků na dobu laténskou.
Zkuste se tedy na milovaný Strašín i obdivované Kelty podívat jinýma očima a přizvat ku psaní krom esoteriky i další múzy, obory a tradice. Třeba se někam posunete, kde budete žasnout novým způsobem. To vám přeje Ondřej Fibich.